Klára vs. gravel

11.01.2023

Gravel 3T Exploro RaceMax Rival AXS 2x12 700c, který Klára pro letošní rok bude jezdit ve spolupráci s 3T a Kolovnou  


Vzhledem k tomu, že Klára coby čistokrevná bikerka zahájila letoší rok tím, že se bude učit jízdě na gravelu, sepsala své první dojmy z tohoto velkého počinu. Třeba zrovna teď někdo z vás stojí před stejně zásadní otázkou, a sice GRAVEL, NEBO BIKE? Abychom předešli případným nedorozuměním, mějte při čtení následujících řádků na paměti to, že se jedná o subjektivní názory Kláry, se kterými nemusí všichni souznít. :)

Poznatek první: Proč gravel?

Odpověď je jednoduchá, kol není nikdy dost, to zaprvé. :) A zadruhé, lákalo mě vyzkoušet si toto všemocné žihadlo, které je poslední dobou v kurzu natolik, že mu nešlo odolat. Abych byla konkrétní, šlo mi především o možnost jezdit při "ultra" cestách ještě více kilometrů, zvládnout ujet na jeden zátah větší vzdálenost. S tím jde ruku v ruce při najíždění několika stovek kilometrů i větší pohodlí, které mi má gravel potenciál přinést (pro různé možnosti úchopů, kdy si nejen ruce, ale především záda odpočinou).

Poznatek druhý: V čem je gravel jiný v porovnání s bikem?

Pokud to máte stejně jako já a nikdy před tím jste na silničce neujeli ani metr, bude pro vás první jízda na gravelu skutečně balanční výzvou. Já jsem si při prvních šlápnutí do pedálu přidala v sedle jako na slackline, na které mi to mimochodem vůbec nejde. Více než absence odpružení vepředu mi problém dělaly úzké řídítka, kterým jsem ze začátku nemohla vůbec přijít na chuť. Ne, že by s nimi bylo něco špatně, ale zkrátka dělalo mi problém mít ruce tak moc blízko u sebe, v porovnání s agresivnějším posedem a rukami co nejvíc naširoko na biku. Ještě větší přítěží pro mě bylo umístění brzdících pák, na které jsem si popravdě ani teď po více než 100 km s gravelem pořádně nezvykla. Při jízdě se snažím na páky myslet, ale když potřebuju rychlou reakci ve chvíli, kdy mám ruce na řídítkách v pozici vedle sebe, automaticky natahuju prsty a hledám páky tam, kde nejsou. Naštěstí mi to (zatím) žádný negativní následek, vyjma vždy pár sekund trvajícího šoku, co se to děje, nepřineslo.  

Poznatek třetí: Hodí se gravel do terénu?

Předně bych chtěla říct, že já skutečně nejsem žádný sjezdař. Těžké sjezdové pasáže scházím i na biku, takže pro mě scházení krpálů s gravelem nepředstavuje žádný problém. Spíše naopak má gravel drobnou výhodu oproti mému biku v tom, že je lehčí (ačkoli k mému překvapení se nejedná až o takový váhový rozdíl - ten činí méně než 1 kg). Jinak mám za sebou jízdu v blátě, písku, na kořenech... A musím říct, že vše v pohodě, až mě to samotnou mile překvapilo. Čekám ještě na to, co přinese sníh a jízda v něm. Tak snad se ještě tuto zimu dočkám. :) 

Poznatek čtvrtý: Jaké jsou největší výhody gravelu oproti biku?

Největší výhodu zatím spatřuju v rychlosti jízdy, která se zvýšila. Ačkoli nejsem ten typ člověka, který by si vedl statistiky a při vyjížďkách podléhal všemožným měřením, rozdíl je natolik markantní, že jsem si rozdílu všimla i bez těchto propočtů. Na odhalení dalších výhod, zejména ohledně většího komfortu, zatím ještě čekám, to bude chtít nějakou delší vyjížďku. A taky si nemůžu vynachválit elektronickou bezdrátovou přehazovačku, se kterou rovněž zažívám premiéru. Líbí se mi, jak rychle a elegantně řadí, jde to "jako po másle". Zatím ještě nemám otestované, kolik vydrží a jestli mě při delší závodech nebude nutnost dobíjení malilinko štvát. :) 

Poznatek pátý: A co je naopak gravelova slabina v porovnání s bikem?

Slabiny, které u gravelu vnímám, jsou zatím spíše otázkou zvyku, ale asi největší nevýhodu v této chvíli spatřuju v nejistotě při držení řídítek. Takový ten pocit při sjezdech, že to přece nemůžu udržet v ruce. A vlastně sjezdy obecně jsou u mě teď spíš v režimu opatrnosti, kdy postupně zjišťuju, že gravelu můžu dát větší důvěru a víc se na něj spolehnout právě i ve sjezdech. Ale beru to z té lepší stránky - věřím, že právě díky gravelu, který toho v terénu člověku moc neodpustí, na rozdíl třeba od celopéra, se mi třeba trochu zlepší technika. Jinak mě nic nenapadá, tak snad se něco zásadního s větším nájezdem kilometrů neobjeví. :)